Op zaterdag 3 maart zond NPO 2 de Herrie om Schiphol uit, een aflevering van Andere Tijden. Tijdens regenbuien en veel vliegtuiglawaai zijn er in februari opnames geweest in het Bulderbos met enkele Bulderboswachters. Het Bulderbos heeft als protestbos niet alleen historische maar ook actuele waarde.

Bulderbos andere tijden

Het Bulderbos: een levend protest tegen de uitbreiding van Schiphol

Op 6 november 1994 plantten duizenden mensen, waaronder veel kinderen, 7800 bomen als protest tegen de aanleg van de vijfde baan van Schiphol. Het actiebos vormt een levend, groeiend protest tegen overlast en uitbreiding van de luchthaven. Het motto: Meer Milieu, Minder Schiphol. In 1995 blijkt dat de vijfde start- en landingsbaan wordt verschoven, waardoor het bos naast het asfalt komt te liggen. Er wordt snel een tweede perceel aangekocht, daar waar nu de Polderbaan ligt.

Jarenlang vormde het Bulderbos voor Schiphol een onaangenaam obstakel. Pas eind 2001 werd het onteigend. Het overgebleven stuk bos, wordt nog altijd door een groep enthousiaste vrijwilligers, de Bulderboswachters, onderhouden. Het Bulderbos is te bezichtigen aan de Ijweg in Vijfhuizen.


Bekijk de uitzending van Andere Tijden

Schiphol blijft maar groeien. Nu de uitbreiding van vliegveld Lelystad door gegoochel met cijfers tot in Overijssel en Gelderland tot verontwaardiging leidt, kijkt Andere Tijden naar de laatste uitbreiding van Schiphol: de Polderbaan. De Polderbaan zorgt zoals voorspeld voor veel lawaai- en milieuoverlast in de wijde omgeving. Het oorverdovende geluid van overvliegende jumbojets maakt het onmogelijk om op mooie dagen in de tuin een gesprek te voeren.

Bulderbos Andere tijden play

Van toen naar nu

We voeren geen campagne meer op luchtvaart of Schiphol maar op wegverkeer. In de jaren 90 hadden we veel invloed op de besluitvorming rondom Schiphol, dat heeft het Bulderbos wel bewezen. Ons huidige standpunt rondom luchtvaart is dat het minder kan. Groei van luchthavens mag niet boven het belang van mens en milieu staan. Met 15 internationale treinen zou Lelystad Airort bijvoorbeeld al overbodig worden. Europese vluchten kun je  ook met de trein doen. En we kijken uit naar de dag dat er belasting komt op kerosine, wat een zeer vervuilende brandstof is.

Onze campagne op luchtkwaliteit anno 2018 is gericht op het terugbrengen van de uitstoot door wegverkeer.  Wegverkeer in Nederland zorgt voor bijna 20% van onze CO2-uitstoot. En al die vervuilende auto’s en busjes nemen ook veel ruimte in beslag die we op veel leukere manieren kunnen  gebruiken, zoals bijvoorbeeld meer groen. Wat zou je vinden van een protestbos in je straat? Lees meer over onze huidige campagne voor gezonde lucht en duurzame steden.